Robert Berns over aanslagen in Parijs

2015-01-08 17.56.33maandag 12 januari 2015 23:01

De verontwaardiging over de lafhartige moordaanslag in Parijs is algemeen. Maar waarom en waarop zijn we nu maatschappij breed verontwaardigd? Deze terreuraanval is niet alleen gericht op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Dit is een uiting van blinde, dodelijke haat tegen allen die een extremistische interpretatie van de leer van de Islam tegen staan. Zoals liefde blind maakt, maakt ook haat blind. Liefde maakt je blind voor de beperkingen en fouten van de ander, haat maakt je stekeblind voor je eigen falen en fouten. Dit is een meedogenloze aanslag tegen de naastenliefde.

Zij die haten vermoorden hun naasten in blinde woede met woorden en met daden. Zij die haten verliezen hun identiteit en verantwoorden zich uitsluitend naar hun eigen beperkte gelijk. Zij die haten ontkennen ten diepste dat er een God is aan wie zij verantwoording zullen hebben af te leggen en die stelt laat aan Mij het uiteindelijke oordeel en de vergelding over. Met deze gewetenloze daad  wordt een appèl gedaan op ieders geweten. Maar hebben we hier als persoon en als maatschappij wel een afdoend antwoord op of sluipt de angst en de haat toch in de schuilhoeken van hart en geweten weg. Gaan we mee in deze stroom van blinde agressie? Nee. Het antwoord vanuit de overheden moet zijn: We handhaven de rechtstaat,  bestraffen de kwaden volgens het recht en zorgen dat de goeden niet onder de kwaden hebben te lijden. Dus geen verdere inperking van de persoonlijke vrijheden en onevenwichtig optreden van de overheden tegenover de goede burgers. De burger mag op straat niet als potentiële misdadiger of terrorist behandeld worden. Het antwoord van de burger dient te zijn dat we eens te meer liefde betonen aan onze naasten. Er zijn gelegenheden genoeg om als familielid, vriend,  buur of vrijwilliger elkaar goed te doen, de eenzaamheid te doorbreken, initiatieven te nemen en de handen uit de mouwen te steken.
Het Bijbelse antwoord hierop is: Overwin het kwade door het goede te blijven doen aan je naaste. Juist ook als je dat niet meer uit jezelf kunt opbrengen. Dan doen we een biddend beroep op Onze Maker om geduld en kracht. Daarom zegt Jezus: Zegent wie u vervloekt en bidt wanneer men u kwaad doet en ja bidt zelfs voor degene die u kwaad doen. Bij alle verscheidenheid in geloofsovertuigingen zijn we tegenover de dreiging van de dood, onze laatste gemeenschappelijke vijand, verenigd. Angst voor de dood verdwijnt als je perspectief houdt op de toekomst. Dat perspectief blijft onwankelbaar omdat Jezus in Zijn liefde voor u en mij de dood al overwonnen heeft. De onderlinge liefde tot de naaste moet ruimte krijgen. U kunt nu ook het enig juiste doen in zo’n situatie, neem even een moment en ga zitten of op uw knieën om te (leren) bidden. Er zijn mogelijkheden van (twee-)wekelijkse gezamenlijk gebed voor de stad Schiedam en de plaatselijke en landelijke overheid. Informatie over de plaats is bij mij op te vragen.
Robert Berns

Reacties op 'Robert Berns over aanslagen in Parijs'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.