Christenunie-SGP ziet kansen voor toerisme in Schiedam

cruisschipmaandag 14 april 2014 16:01

De Christenunie-SGP is van mening dat Schiedam een stad is die er zijn mag. Met onder andere de schitterende historische binnenstad en de geschiedenis als brandersstad heeft Schiedam veel potentie om een toeristische trekpleister te worden. De Christenunie-SGP ziet dan ook kansen in de verwachte verdubbeling van het aantal toeristen dat met cruiseschepen langs Schiedam vaart en op enkele vaarminuten met de watertaxi afmeert in Rotterdam.

Robert Berns heeft daarom op 14 april de volgende vragen gesteld over het artikel Cruiseschip in zicht (op pagina 12 van de 'Havenkrant' van april 2014). In dit bericht wordt gesproken over een verwachte toename van het aantal bezoeken van cruiseschepen aan Rotterdam. En wel van 25 in 2014 naar 60 in 2015. Dan gaat het om meer dan een verdubbeling en duizenden toeristen.

1)

Is het college van mening dat de toename van het aantal toeristen die op korte afstand van Schiedam verblijven en ook langs Schiedam varen een kans biedt voor het toerisme in Schiedam?

Antwoord:

Ja, het college is van mening dat dit een interessante doelgroep voor Schiedam zou kunnen zijn. In het verleden is al behoorlijk wat energie gestopt in het benaderen van deze markt. Het college beseft

hierdoor dan ook dat het daadwerkelijk naar Schiedam halen van deze doelgroep een kwestie van lange adem is.

2)

Wat wordt er momenteel gedaan om deze toeristen een bezoek te laten brengen aan Schiedam? Welke rol speelt de watertaxi hierbij? (met name het aantal passagiers)

Antwoord:

In de cruisemarkt is onderscheid te maken tussen de zeecruises en de kleinere riviercruises.

Zeecruises

De Zeecruiseschepen die Rotterdam aandoen verblijven hier kort. Het merendeel van de passagiers heeft voor vertrek of onderweg aan boord een excursie geboekt. Een klein deel gaat zonder concrete plannen aan land. Om de passagiers attent te maken op Schiedam zijn de volgende acties ondernomen:

-       Contact gelegd met de directeur van cruise Rotterdam. Schiedam wordt hierdoor betrokken bij internationale bijeenkomsten met cruise maatschappijen;

-       Stichting Promotie Schiedam heeft een digitale brochure in diverse talen uitgezet naar rederijen en touroperators,'

-       Samenwerking met de tenders van SS Rotterdam, waarbij excursies naar Schiedam worden aangeboden.

Kleinere cruiseschepen

Onderzocht is of Schiedam de grote rijncruiseschepen naar de stad kan halen. De breedte van de Buitensluis maakt het helaas niet mogelijk de schepen hier te ontvangen. Samenwerking is gezocht met een Rotterdamse partner om Schiedam onder de aandacht te brengen bij de riviercruise.

De rol van de watertaxi in dit verhaal is beperkt. De toerist die zelfstandig de stad wil verkennen kan hiervan gebruik maken. We moeten ons wel realiseren dat dit een taxi dienst is met vaste aanmeerplekken, waarvan 1 in Schiedam. Probleem voor de toerist is, dat bij aankomst in Schiedam bij de Buitensluis, een vlotte bereikbaarheid van de Schiedamse binnenstad beperkt is.

3)

Welke maatregelen gaat het college nemen zodat de Schiedamse middenstand en toeristische sector kunnen profiteren van de verwachte toename van het aantal cruiseschepen?

Antwoord:

Inzet blijven plegen om in de excursieprogramma 's te komen. Vooral de kleinere riviercruise lijkt de meest interessante markt, waarop intensiever ingezet kan worden.

Reacties op 'Christenunie-SGP ziet kansen voor toerisme in Schiedam'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.